onsdag 15. oktober 2008

Innlegg 4: Mobbing i skolen

Mobbing er et utbredt hvor som helst man kommer, så det er derfor viktig å ha god kunnskap om temaet. Selv følte jeg at jeg ikke hadde nok kunnskap, så bestemte meg for å lære litt mer ved å skrive dette innlegget. I dette innlegget har jeg valgt å bruke internett som kilde, samt Birgit Bratseth, fordi jeg synes det er mye viktig ny informasjon om temaet på nettet.

Hva er mobbing?
”En person blir mobbet eller plaget når han eller hun, gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere personer” (Dan Olweus) (Mot mobbing)

Birgit Bratseth (26.11.08) skriver at det finnes fire hovedtyper mobbing;

Klassisk mobbing, der man erter og plager.
Rasjonell mobbing, der man stenger noen ute fra et fellesskap.
Teknisk mobbing, der man bruker for eksempel PC eller mobil som gjenstand til å krenke andre.
Banal mobbing, der det oppstår krenkende kulturer og generell negativitet i grupper.

Mobbeofrene
Ung.no kategoriserer mobbeofre i to grupper, passive og provoserende.

Passive mobbeofre er ofte stille, følsomme og forsiktige. De har få venner på sin egen alder, og liker best å omgås voksne personer. Passive gutter er gjerne fysisk svakere enn mobberne, og holder seg derfor litt utenfor. Passive mobbeofre våger som oftest ikke å ta igjen dersom de blir mobbet (ung.no).

De provoserende mobbeofrene han oppfattes som veldig aktive. De har lett for å bli hissige, og forsøker å ta igjen dersom de blir mobbet. Mobberne kan se på dem som irriterende, og noen er også mislikt av voksne på grunn av deres oppførsel. Provoserende mobbeofre kan også selv prøve å mobbe de som er svakere enn seg selv (ung.no).

Hvem mobber, og hvorfor?
Barn som mobber har ofte en positiv holdning til vold, og har vanskelig for å følge regler. De viser frustrasjon, og er aggressive mot både barn og voksne. Mobbere føler en trang for å undertrykke andre elever. De bruker ofte trusler, makt og muskler for å få sin egen vilje. Barn som mobber har ofte en egenskap til å snakke seg ut av vanskelige sitasjoner (ung.no).

Det er ulike grunner til hvorfor mobbere mobber, men noen av grunnene kan, ifølge Mot Mobbing være at de har et dårlig forhold til foreldrene sine. Mobbere bruker mobbing for å dekke over sine egne følelser, svakheter og sitt eget sinn.

Konsekvenser
Dersom mobbing foregår over lengre tid vil prege et barns personlighet sterkt, og vil få konsekvenser. Noen av konsekvensene er at barnet får lav selvfølelse, blir trist og deprimert. Barnet kan også bli aggressiv, og det kan til og med gå så langt at barnet får selvmordstanker. Noen barn vegrer seg for å gå på skolen (eller andre steder der mobbing forekommer), og blir isolerte.

Antimobbeprosjekter i skolen
I de senere årene har det blitt større fokus på antimobbing i skolene, og det er flere vitenskaplige program som blir brukt. Noe alle programmene har til felles, er at det er viktig med et jevnt og konsekvent fokus på aktiviteter som forebygger mobbing. Undersøkelser viser at mobbingen i skolene har minket, men det vil ikke si at man kan stoppe med arbeidet, for det kommer stadig nye elever til skolen (Mot Mobbing)
.

Noen eksempler på programmer er;

Olweus: Utviklet ved universitetet i Bergen, og oppkalt etter grunnleggeren, Dan Olweus. Programmet ble innført i norske skoler for første gang i 2001, og handler om arbeid mot mobbing og antisosial atferd. Programmet tilbys nå til alle skoler som kunne ønske det.
Programmet har som hovedfokus å skape tydelige voksne med positive verdier, og hovedmålene er;
- Å bevisstgjøre og engasjere elever og lærere.
- Stryke læreren som leder.
- Identifisere og stoppe mobbing.
- Dokumentere resultatene gjennom undersøkelser.

For å lese mer om programmet, gå inn på
http://www.forebygging.no/fhp/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_10582/hParent_22/hDKey_1.

Zero: Utviklet i Stavanger, og har hovedfokus å jobbe med å identifisere mobbing gjennom ofrene. Programmet involverer alle parter. Siden 2003 er det ca 350 skoler som har deltatt i programmet (Zero).

For å lese mer om programmet, gå inn på
http://saf.uis.no/vi_tilbyr/programmer/zero/.

Tiltak i skolen
Som T. Hanssen & B. Bratseth (2008) skriver i sin forelesning om barn med særskilte behov, er det viktig at skolen har kunnskap om mobbing, og at det bør være en del av årsplan arbeidet. Noen tiltak som er viktig er:
- Forebyggende tiltak for alle elever.
- Løsningstiltak for mobbeoffer.
- Løsningstiltak for mobber(e).

Videre skriver T. Hanssen & B. Bratseth (2008) at gode tiltak på skole nivå er å ha gode rutiner for å avdekke mobbing og løse mobbesaker på en konstruktiv måte. Det er viktig at man forebygger mobbing i hverdagen. Man bør også ha elevundersøkelser med jevne mellomrom, for å se etter forandringer i elevmiljøet. Andre ressurser som kan bli brukt er å ha en handlingsplan, en ressursgruppe, bruke elevråd og/eller FAU.

Tiltak på trinnet kan være å arbeide med det sosiale miljøet, ha elevsamtaler og ett tett samarbeid med foreldrene. Det er også viktig å være en atuorativ leder, som har en balanse mellom å være varm og tydelig når det gjelder grensesetting.

Dersom man oppdager at det er mobbing i klassen, og man vet hvilke elever det gjelder, kan det være til stor hjelp å ha samtale med både mobbeoffer og mobber. T. Hanssen & B. Bratseth (2008) har satt opp en god fremgangsmåte som jeg vil vise:

Samtale med mobbeoffer:
- Start samtalen med å si at du vet at eleven blir mobbet
- Gi eleven støtte
- La eleven fortelle uten å presse
- Fortell i korte trekk at rektor er informert og hva som vil skje
- Si at du skal informere videre
- Avtal nytt møte
- Kontakt de foresatte til eleven


Samtale med mobber(e):
- Hent eleven(e) ut fra klassen
- Klargjør at du vet om mobbingen
- Vær tydelig på at dette ikke aksepteres av skolen og at rektor er informert
- Spør om eleven vil si noe (lytt, ikke gå inn i en diskusjon)
- Gjenta at mobbingen skal ta slutt umiddelbart
- Du kan så invitere plageren til samarbeid – eksempelvis ved å spørre om han/hun har sett at andre plager offeret
- Dersom ja, spør hva eleven kan bidra med
- Avslutt og gå med eleven tilbake til klassen
- Hent neste elev

Etter samtalene med elevene individuelt, kan man også ha en gruppesamtale, der man sier det man har snakket om. Man gjentar hele tiden at det skal bli slutt på mobbingen, og at man følger godt med fremover. Slike møter kan man gjerne ha flere av, til man ser at mobbingen slutter.
Ellers er det også viktig å ha et samarbeid med hjemmet, der man har samtaler om saken(e), og prøver å finne en løsning. Dette gjelder både mobbeofferets og mobbernes foreldre (T. Hanssen & B. Bratseth, 2008).

Noen sluttord fra meg…
Mobbing er forferdelig, men vi har alle mest sannsynlig opplevd det. Om ikke personlig, så har vi sett det foregå. Før jeg skrev dette innlegget, hadde jeg noen tanker om hva det var og hvordan det foregikk, men innser nå at jeg egentlig ikke hadde noen anelse. Jeg synes det er utrolig bra at det er mange antimobbeprogrammer, og at de fungerer. Disse programmene vil jeg gjøre mitt aller beste for å huske på den dagen jeg kommer ut i skolen som lærer selv, og jeg anbefaler leserne av innlegget til å gå inn og se nærmere på dem.

Kilder
T. Hanssen & B. Bratseth: Barn med særskilte behov. Forelesning ved HSH, Avd. Stord 26.11.08.
Forebygging.no. Olweus-programmet mot mobbing og antisosial atferd. Hentet 21.november 2008 fra
http://www.forebygging.no/fhp/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_10582/hParent_22/hDKey_1
Mot mobbing. Hvorfor mobber noen? Hentet 21.november 2008 fra http://www.motmobbing.no/templates/NTOmMobbing.aspx?id=375
Mot Mobbing. Hva kan mobbing føre til?Hentet 22.november 2008 fra http://www.motmobbing.no/templates/NTAdult.aspx?id=174
Mot mobbing. Om mobbing. Hentet 22.november 2008 fra
http://motmobbing.no/templates/NTAdult.aspx?id=272
Senter for adferdsforskning. Zero. Hentet 22.november 2008 fra http://saf.uis.no/vi_tilbyr/programmer/zero/
Ung.no. Hvem blir mobbet, og hvem mobber? Hentet 22.november 2008 fra http://www.ung.no/mobbing/1447_Hvem_blir_mobbet,_og_hvem_mobber.html

7 kommentarer:

birthem sa...

Hei Charlotte :),
det er et bra og veldig viktig tema du skrev om. Jeg synes vi skal ha mer fokus på dette temaet.
Selv om jeg har hørt allerde mye om mobbing skrev du det veldig interessant og jeg hadde lyst å lese videre.
En god idee at du har tatt med noen eksempler hvordan lærere skal behandle elever som blir mobbet og som mobbe andre.
Lykke til videre!
Birthe :)

Charlotte Ayoe sa...

Hei Birthe:)

Det er godt å høre du synes innlegget mitt var interessant, utrolig godt å høre faktisk.

Takk for fin kommentar!

tove sa...

Hei Charlotte
Du har skrevet et ryddig og fint innlegg. Kanskje noen skrivefeil, jeg håper i hvert fall at det skal være "styrke læreren som leder", og ikke "stryke.." i antimobbeprosjektet. Det er som du sier viktig med forebyggingstiltak i skolen mot mobbing, og det har det vært stor fokus på de seinere årene. I 2002 skrev regjeringen under manifest mot mobbing, med mål om null mobbing innen to år, men spørsmålet en stiller seg i dag er, glemte de internett? Det er nok det som er det største problemet i dag angående mobbing, for mobbing gjennom internett og mobiltelefon er et stadig økende problem og vanskelig for voksne å oppdage, dessverre. Det er selvfølgelig viktig at de som blir mobbet får den hjelpen de trenger, og like viktig synes jeg, er at de som mobber også blir hjulpet. Som regel ligger det noe "bak" slik atferd.
Tove:-)

Charlotte Ayoe sa...

Heisann Tove..

Klart det skal være styrke, og ikke stryke.. Det går litt for kjapt i svingene på tastaturet her av og til desverre. Har lest litt om manifest mot mobbing jeg også, og de har gjort tiltak mot mobbing, og fått tallene ned, men spør du meg, er ikke det nok når de går ut og sier at de skal flerne all mobbing!

Ellers takk for fin kommentar:)

Håvard Haga sa...

Hei Charlotte!

Du skriver om et utrulig aktuelt og ikke minst viktig tema i dagens skole.

Du nevner mange grep som kan gjøres i forhold til mobbing.

Som Birgit også har nevnt i forelesningene, kan det være lurt og ta problemet i roten på en annen måte, f.eks bruke elevene til å hinde mobbingen selv. Det kan være ved å snakke med "Høvding-jenta" i klassen, og få hun til å samarbeide med deg.

En annen måte å forhindre mobbing på, opplevde jeg da jeg jobbet som assistent på Nysæther ungdomsskole. Det var en lærer som ikke fokuserte på selve mobberen, men den "annerkjennende" sirkelen som gav mobberen motivasjon og motiv for å gjøre det. Det gjorde at denne "sirkelen" kjeftet på mobberen istedenfor, og mobbing var ikke "kult lenger".

Læreren kan selvsagt gjøre mye på egenhånd når det gjelder mobbing, men fleksibilitet på ulike løsninger mener jeg absolutt er viktig å tenke på.

Ellers en fin oppfordring på slutten av innlegget, det var kjekt og informativt å lese!

Mvh Håvard

Charlotte Ayoe sa...

Hei Håvard:)

Takk for fin kommentar.

Det er helt rett det du sier, der finnes utrolig mange forskjellige tiltak mot mobbing. I et innlegg på 4- 5 sider får man desverre ikke med alt man har lyst til å skrive om.

Ha en fin dag videre:)

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Hei, Charlotte...
Jeg ville bare kommentere i forhold til henvisningen til forelesningen min og si at den er videreutviklet på grunnlag av noen av Toril Hanssen sine forelesninger i 2007, derfor står det T. Hanssen & B. Bratseth 2008 som kildehenvisning. Det synes jeg må med her, ellers blir det jo ikke rett...

Birgit :-)